CLIMATECHNO 2015: "TREFPUNT VAN KWALITEIT"

 

Op 14 en 15 oktober ’15 ging in de Brabanthal (Leuven) de achtste editie door van Climatechno, de énige vakbeurs in België voor de volledige HVACR-markt. Het bijzonder sterk ondersteunend programma heeft de beurs naar een hoger niveau getild, waardoor de stelling “kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit” een veelgehoord besluit was bij zowel de bezoekers als de exposanten.

  

 

Climatechno richt zich tot alle aspecten van de HVACR-markt: warmtepompen, airconditioning, koeling, ventilatie, maar ook aandacht voor de ondersteunende diensten, accessoires en opleiding. Deze editie was er bijzondere aandacht voor het ondersteunend programma, waardoor een beursbezoek een nog betere invulling kreeg. Het Warmtepomp Symposium van ODE Vlaanderen kon bijna 130 deelnemers aantrekken, maar ook de andere lezingen en workshops konden op veel bijval rekenen. De beursorganisatie spreekt dan ook terecht van een succesvolle editie, maar wat denken de exposanten er zelf van?  

 

“De organisatie van het Warmtepomp Symposium gelijktijdig met Climatechno is een goed initiatief”, vertelt Patrick Leenaerts, sales manager bij Thermo Comfort. “De deelnemers aan het Warmtepomp Symposium op je stand mogen ontvangen, betekent ongetwijfeld een pluspunt. Ondanks onze kleinere stand hebben wij nagenoeg evenveel contacten gehad als bij de vorige editie. Naast ons bestaand cliënteel, waarvan het toch steeds goed is om elkaar nog eens te zien en bij te praten, hebben we tijdens Climatechno ook enkele belangrijke nieuwe prospecten gehaald. Mijn inziens hadden de afwezigen dus ongelijk.”

 

Sara Dekesel, marketing communicatie coördinator bij Stiebel Eltron, zit op dezelfde lijn. “Door de combinatie met het Warmtepomp Symposium was ons doelpubliek goed vertegenwoordigd op de beurs. Climatechno was voor ons de gelegenheid bij uitstek voor de productlancering van onze WPL Trend Sets.”

 

Ook Erik Waumans, Executive Director van Thercon (exclusief distributeur in de Benelux van de warmtepompen en aircosystemen van General), kijkt met veel plezier terug op Climatechno 2015. “Je zal het altijd zien: je vertrekt met gereserveerde verwachtingen en die worden dan ruimschoots overschreden. Zo ook onze deelname aan Climatechno 2015. De opkomst was opvallend goed met vooral een hoge bezoekerskwaliteit. Onze premières werden zeer gesmaakt en lokten veel nieuwe prospecten. Toegegeven, onder de bezoekers bevonden zich studenten, maar zij zijn wel onze klanten van de toekomst! Daartegenover stonden vele andere uiterst kwalitatieve bezoekers: van de netbeheerder, over studiebureaus tot onze geliefde installateur.”

 

“Wat ons vooral is bijgebleven, is de warme sfeer die onder de bezoekers heerste”, vervolgt Erik Waumans. “Het is fijn om te zien hoe een event als Climatechno toch de maïzena in de saus is die de sector op zo’n moment weet te binden. Waarschijnlijk is dat ondertussen ook net de kern van de zaak geworden, de binding, het menselijke contact, veel meer nog dan de stands en de nieuwe producten.”

 

Thomas Bossuyt, commercieel directeur bij Isocab, kijkt ook tevreden terug. “De deelname aan Climatechno was voor Isocab succesvol. Wij hadden voor deze editie extra aandacht geschonken aan een lichte en opvallende stand waarbij we vooral de lancering van het nieuwe isolatieschuim IPN quadcore letterlijk in de spotlights wilden stellen. Het nieuwe schuim is werkelijk een nieuwe mijlpaal in de wereld van de geïsoleerde sandwichpanelen. We mochten hiermee de aandacht trekken van een aantal architecten, studiebureau’s en projectmanagers uit de sector van de grootdistributie die vooral met het thema duurzaamheid bezig zijn. De eerste feedback was alvast heel positief. Daarnaast presenteerden we ook een aantal nieuwigheden uit ons deurenprogramma. Ook deze werden door onze klanten aandachtig bekeken en geapprecieerd. Climatecno is voor Isocab vooral een platform om bestaande klanten in een ontspannende sfeer te ontvangen. Wij waar dan ook heel tevreden met de sterke opkomst vooral op woensdag. Ook vanuit het zuiden van het land mochten we klanten ontvangen.”

 

“Voor ons, als leverancier van ontwerpsoftware voor installatietechnieken, zijn beurzen zoals Climatechno een uitgelezen moment om het juiste doelpubliek te ontmoeten en de nieuwste functionaliteit van onze software – die constant vernieuwd en aangepast wordt aan de wensen uit de markt – voor te stellen aan de installateurs en studiebureaus”, vertelt Koen Van Riet, sales manager bij Stabiplan. “Het was de eerste keer dat we met Stabiplan op Climatechno stonden en ondanks het gegeven dat deze achtste editie kleiner was dan de editie van 2013, zijn we zeer tevreden over de opkomst en de kwaliteit van de contacten. Dat de beurs kleiner was dan de voorgaande jaren is een algemene trend, die zich ook in onze buurlanden voordoet. Toch wil ik zeker benadrukken dat wij geen spijt hebben van onze deelname aan Climatechno. Climatechno weet ondanks de ‘beursmoeheid’ de kwaliteit zeer hoog te houden. De bezoekers die onze stand bezochten, waren wel degelijk de mensen die we hoopten te bereiken. Uiteraard bepaal je zelf ook een groot deel veel van je succes op de beurs. Door een enthousiast sales team, een mooi aangeklede stand en door het brengen van nieuwe innovatieve oplossingen. Op Climatechno hebben we bijvoorbeeld onze warmteverliesberekening voorgesteld. Belgische installateurs moeten vandaag voor het EPB de warmteverliezen en winsten kunnen aantonen via een berekening. Dankzij een nieuwe connector tussen Stabicad en een tool van het WTCB om deze berekeningen uit te voeren, bieden we hier een gepaste oplossing voor. Ook onze nieuwste cloudomgeving is geëvolueerd tot een heel krachtige basis voor documentbeheer met Revit, AutoCAD en alle relevante projectdocumenten. Het is de taak van het sales team om deze innovaties aan de man te brengen: door de juiste houding en aanpak tijdens de uren op de stand. We mogen zeker niet klagen van het aantal interessant leads die we hebben kunnen spreken. Voor ons was Climatechno een succes!”

 

Samen met partner SIG Air Handling organiseerde Stabiplan een BIM Roadshow tijdens Climatechno. Van Riet: “Kruisbestuiving is belangrijk. Als we aan een beurs deelnemen, willen we er ook zoveel mogelijk uithalen. Door een knap uitziende stand, een actief en enthousiast sales team, maar ook door samen te werken. Want samenwerken is iets waar Stabiplan al 25 jaar voor staat: samenwerken met groothandels die met hun oplossingen in onze software zitten, samenwerken met fabrikanten en samenwerken met onze gebruikers om onze software zo gebruiksvriendelijk en compleet moeilijk te maken. Dit jaar hebben we met SIG Air Handling de handen in elkaar geslagen. De innovatieve HVACR-oplossingen van SIG Air Handling zitten in onze Stabicad software en dit laten we tijdens een zestal roadshows in Vlaanderen en in Wallonië zien. Onze eerste roadshow viel tijdens Climatechno. En ik kan zeggen: het was een geslaagde vuurproef!”

 

“Onze deelname aan Climatechno was een succes”, laat Jan Vanderbeke, bestuurder van LINUM EUROPE nv, er geen twijfel over bestaan. Linum Europe / Fermod koos resoluut voor een mooie en volwaardige standconstructie en dat werd door de bezoekers sterk gewaardeerd. Zeker de Big Foot Systems / Aspen Xtra stand kon op die manier op heel wat bijval rekenen bij de installateurs en vakhandelaren. Uiteraard was Climatechno dé gelegenheid om onze nieuwigheden in de kijker te zetten en hiermee zowel nieuwe als bestaande klanten te bekoren. Maar minstens even belangrijk, de klant kon in een ontspannen sfeer kennis maken met ons team. Daarom waren ook onze – met HVAC betrokken – internal sales medewerkers van de partij. Zeer verrijkend en aangenaam voor beide partijen! Maar weet je, naast het commercieel/amicale karakter van de beurs, was Climatechno voor ons vooral een bevestiging van onze win-win strategie: op een correcte manier zaken doen, ‘one on one’ gaan met de klant en met sterke (betrouwbare) merken in zee gaan. Climatechno 2017? LINUM EUROPE nv zal er zeker bij zijn.”

 

Hetzelfde positieve geluid bij Kim Vaessen, general manager bij Climatrix nv. “Voor kwaliteit krijgt Climatechno een dikke plus, zoals qua organisatie als prospecten. De koeltechnische installateurs zijn vooruitdenkend en volledig ondergedompeld in het verhaal over duurzaamheid en energie-efficiëntie. Met onze oplossingen voor verwarmen en koelen bij renovatie en bij nieuwbouw, kunnen ze hun actieterrein uitbreiden en meer omzet halen. Tijdens Climatechno hebben we de kans gekregen om de bezoekers hiervan te overtuigen.”

 

Sven Danneels, CEO van DRU International, kijkt nu al vooruit naar de volgende editie van Climatechno in 2017. “Ook met een kleinere uitgave van Climatechno kunnen wij voor AFM Refrigeration van een heus succes spreken. Wij hadden de nodige animatie voorzien en dat bracht een geweldige sfeer op de stand. Bezoekers namen ook echt de tijd om zich te informeren en meer te ontdekken over AFM en haar producten. Wij zijn dan ook zeer tevreden dat het vele werk dat we hier als team ingestopt hebben onze klanten en prospecten kan bekoren en kijken nu al uit naar de volgende editie.”