Cool & Comfort Happening blijft dé HVACR-beurs in België

De Cool & Comfort Happening 2017 heeft zijn deuren gesloten. Een overgangseditie volgens de beursorganisatie, de kwaliteit van de bezoekers was belangrijker dan de kwantiteit volgens de exposanten. Dat laatste is wellicht de belangrijkste les die we moeten onthouden: in een sterk evoluerend beurslandschap is niet het aantal bezoekers dat het succes van een vakbeurs uitmaakt – dit in tegenstelling tot een consumentenbeurs – maar wel wie de beurs bezocht. Over dat laatste waren de exposanten tevreden, want de bezoekers hadden een duidelijk doel om naar de Brabanthal te komen: nieuwe opportuniteiten ontdekken, zich informeren over toestellen en applicaties, een partnership aangaan, lezingen bijwonen,…

Filip Van Hulle, salesmanager bij de koeltechnische groothandel ECR-Belgium BVBA, kijkt erg tevreden terug op de Cool & Comfort Happening 2017. “Met meer dan 200 deelnemers op ons seminarie ‘CO2, Waarom wachten?’ was dit de perfecte aanzet tot twee succesvolle dagen. Behalve het relationele aspect was er op de beursvloer ook een erg grote interesse naar onze natuurlijke koudemiddeloplossingen, waarbij CO2 natuurlijk de kroon spande. Daarnaast viel ook de interesse naar onze klimaatoplossing TripleAqua op. Terecht, want dit is een mooie innovatieve en duurzame oplossing met tal van andere extra voordelen, maar hierover binnenkort meer in uw magazine met een projectvoorstelling. Dankzij de aanwezigheid van verschillende partners zoals SCM Frigo, LuVe, Carel, Danfoss, Bitzer, Emerson, Samon en Air Liquide op onze stand, bood dit voor de koeltechnieker een unieke gelegenheid op rechtstreeks contact met de fabrikant, wat heel wat installateurs erg waardevol vonden.”

Representatief

Hetzelfde positieve tekenen we op bij Fred Vanderbeke van Linum Europe nv/ Fermod bvba/ Xilio NV. “Als toeleverancier in de koel- en HVAC-sector vinden we dat we niet konden ontbreken op de Cool en Comfort Happening. Een mening die werd gedeeld door enkele van onze fabrikanten die ons actief hebben goed gesteund en zelfs een duwtje in de rug gaven. Onze fabrikant van textielkanalen Prihoda bij Xilio NV kwam speciaal met een montageteam uit Tsjechië om de nieuwe stand met noviteiten te presenteren.”

“Voor mij blijft de Cool & Comfort Happening de enige complete beurs in België met focus op de koel- en HVAC-sector. Deze editie was voor ons opnieuw een goede beurs. We konden onze gekende contacten ontvangen en onze nieuwigheden tonen. Zoals ieder jaar hebben we kennis kunnen maken met een aantal nieuwe klanten. Persoonlijk vind ik het spijtig dat andere notoire fabrikanten en groothandels afhaken voor zo’n beurs. Ieder bedrijf en zijn management zullen wel een reden hebben, wellicht commercieel of financieel. We moeten hier begrip voor hebben. We leven in een uiterst veranderende wereld met enorme bewegingen rond nieuwe technieken, IT, e-commerce en logistiek. Als er een beurs blijft dan moeten we er met zijn allen voor zorgen dit een goede beurs is, representatief en liefst met de deelname van zoveel mogelijk bedrijven. Ik stel daarom voor dat UBF-ACA samen met beursorganisator FCO Media rond tafel gaat zitten met bestaande en potentiële exposanten om te polsen en te peilen naar het draagvlak van de beurs. Weet je, een beurs in onze sector is de laatste 20 à 30 jaar cyclisch geweest. Ze kwam en verdween, tot iedereen weer de nood voelde voor een beurs. Is het ogenblik niet aangebroken om met de volledige HVAC-sector in België – fabrikanten, groothandels en hun partners, importeurs, dienstverleners – na te denken over een waardevolle representatieve beurs? Ik ben alvast voorstander, want een goede vakbeurs creëert het ideale platform voor een face-to-facegesprek met bestaande en mogelijke klanten.”

Olivier Van Hoey van Climacon NV sluit zich hierbij aan. “Ik denk dat het nodig is een vakbeurs te behouden voor de koeltechniek. In vergelijking tot klassieke verwarming blijven we klein, dus is het belangrijk dat we aan één zeil trekken. Hiervoor kijk ik in de eerste plaats naar de groothandels. Er valt ook iets te zeggen over de keuze van de beursdagen. Was het verstandig om donderdag en vrijdag in te ruilen voor woensdag en donderdag? Naar mijn mening niet, dus moet hier toch wel eens over worden nagedacht. We blijven graag aan boord van de Cool & Comfort Happening, maar hiervoor roepen we UBF-ACA en FCO Media op om het concept tegen het daglicht te houden en samen te onderzoeken hoe we de beurs naar een hoger niveau kunnen tillen. Dat moet gebeuren door de wensen van bezoekers en exposanten beter op elkaar af te stemmen.”

Systeemintegratie

“Het belangrijkste event op de Belgische markt voor de koude- en klimaattechniek is zeker de Cool en Comfort Happening”, klinkt Max Neus van Delta Technics Engineering BV overtuigd. “Zoals bij de vorige edities waren we ook nu weer niet teleurgesteld. Ondanks het compacte karakter van deze editie was er voor de bezoeker genoeg te zien en te beleven. Alle standhouders hadden weer alles uit de kast gehaald om de bezoekers te entertainen. Kwamen er de eerste dag veel gasten langs die wilden napraten over de seminars, de tweede dag hadden we veel van onze toekomstige vaklieden. Net zoals in Nederland zijn er veel geluiden over het tekort aan goed geschoold personeel op alle vlakken.”

“De gesprekken waren interessant, ontluisterend en leerzaam. Alles wat we zoeken tijdens dit soort dagen passeerde de revue. Opvallend voor ons was het grote aantal vragen over de koelers en condensors, hetgeen voor ons bevestigt dat het robuust en soms ouderwets degelijk ontwerpen op lange termijn de hele keten ten goede komt. Ook als het gaat om de samenbouwunits hebben we laten we zien dat de ene uitvoering de andere niet is. Onze nieuwe Nightstar-serie condensing units kreeg volop aandacht door de degelijkheid van omkasting en uitvoering. De trend van automatisering is in onze branche niet meer weg te denken. In alle apparatuur zie je de trend tot steeds meer registreren voor een snelle foutenanalyse en om problemen te voorkomen. De volgende stap in deze ontwikkeling stond op onze stand: systeemintegratie van alle technische apparaten zodat er overzicht ontstaat voor zowel de installateur als de eindklant. Remotebeheer ligt dan in het verschiet. Dat is een van de antwoorden die we hebben in de branche waar de complexiteit toeneemt en het aantal gekwalificeerde medewerkers relatief minder wordt.”

Voor herhaling vatbaar

“Er kwamen op onze stand meer dan 120 contacten, zo’n 180 personen in twee dagen wat zeer veel is”, klinkt Noël Steen van Crionovo enthousiast. “Op piekmomenten konden we zelfs niet iedereen aanspreken, laat staan dat er tijd was voor gangpad-prospectie. Hoe weeg je het succes van de deelname aan een vakbeurs af? Aan de kostprijs? Dan zijn we snel klaar, want voor een beperkte investering – het equivalent van iemand drie weken op de baan sturen – zie je het cliënteel van een half jaar. Bovendien kan je ook je producten tonen, en dit in een aangename PR. We ontmoetten veel bekende klanten maar ook best wel wat prospecten, die we voordien niet kenden en die we zonder de Cool & Comfort Happening vandaag ook nog niet zouden kennen.”

Koelmiddelen waren een thema tijdens de lezingen en dit werd op de stand van Crionovo voortgezet. Kleine stekkerklare toestellen met R290 waar R452A een goed alternatief blijkt voor Franse en Italiaanse leveranciers van koel- en vriestoestellen. Voor grotere toestellen zijn er R448A, R449A alsook R744. Of ook nog R717 voor scherfijsmachines uit het industriële gamma. “Een tweede thema was de EEI of energie efficiëntie index die sinds vorig jaar verplicht is bij bewaarkasten. Onze deelname is zeker vatbaar voor herhaling”, besluit de koelmeubel- en ijsmachinegroothandelaar.

Productvoorstelling

Ook Clima Construct blikt tevreden terug op de beurs. “In eerste instantie was het een mooie ontmoetingsplaats met de klanten en een goede locatie om nieuwe producten te demonstreren”, aldus Manuella Goyvaerts, marketingmedewerker. “Er was uitermate veel interesse in de ThermoCooler van IV Produkt en de Helios ventilatoren. Ook installateurs die Clima Construct nog niet goed kenden, hielden halt aan de stand om meer informatie te vragen. Zo werden verschillende veelbelovende contacten gelegd.”

“Het voornaamste doel van onze deelname was om ons voorgeïsoleerd COOL-FIT 2.0-systeem volop in de kijker te zetten”, legt Katleen Schottey, marketingcoördinator bij Georg Fischer NV/SA, uit. “De Cool & Comfort Happening was voor ons een uitstekend platform om de juiste doelgroep te bereiken. Via een ‘Raad het gewicht’-wedstrijd hebben we heel wat bezoekers met succes warm kunnen maken voor dit nieuwe innovatieve systeem, dat specifiek ontwikkeld is voor gekoeld water in secundaire koelsystemen. De gemoedelijke sfeer van de beurs heeft hierbij zeker een positieve rol gespeeld. Door onze standlocatie dicht bij de lezingen, hebben we bovendien heel wat voorbijgangers met praktische demonstraties overtuigd van de eenvoudige installatie en de gebruiksvriendelijkheid van COOL-FIT 2.0. Voor ons dus vast en zeker een geslaagde beurs.”

Combinatie

UBF-ACA, de Belgische beroepsfederatie voor koude en luchtbehandeling, is al vanaf de eerste editie een vaste partner van de Cool & Comfort Happening. Niet onlogisch gezien de samenwerking tussen de organisatie en het magazine als meerwaarde binnen de informatieverstrekking naar de stakeholders.

“Tijdens iedere editie krijgt UBF-ACA de kans om een seminarie te organiseren”, vertelt Dirk Van De Wynckel, directeur van UBF-ACA. “Een kans die we ook deze keer met beide handen grepen. Het was opnieuw een schot in de roos met ongeveer 130 deelnemers. De thema’s waren dan ook goed uitgekozen. De nabespreking werd gehouden op onze beursstand, waar de deelnemers hun vragen konden stellen bij een hapje en een drankje. Dit gaf ons tevens de gelegenheid om de leden en niet-leden beter te leren kennen en naar hun noden en suggesties te luisteren voor de verbetering van een toekomstgerichte dienstverlening als federatie. De niet-leden kregen daarbij een informatieve aanmoediging mee om lid te worden van onze organisatie.”

“Voor mij, als directeur van UBF-ACA, was het samen met mijn collega Soraya Yachou een eerste ervaring als partner en deelnemer aan de Cool & Comfort Happening. De combinatie van een vakgerichte beurs, aangevuld met kwalitatieve en sectorgerichte seminaries en lezingen, maakt dit als een meer dan goed en uniek initiatief in België. Daarnaast kunnen we terugblikken op een zeer goede samenwerking en opvolging met en door het team van de Cool & Comfort Happening. We kijken nu al uit naar de volgende editie.”

Het laatste woord is voor beursorganisator Filip Cossement. Hoe kijkt hij terug op de Cool & Comfort Happening 2017? “Vooreerst waren de lezingen een groot succes. De combinatie van een congres voorafgaand aan de beurs heeft geleid tot meer deelnemers. Dit concept moet zeker behouden blijven. Daarnaast was het duidelijk dat de bezoekers met een welomschreven doel naar de beurs kwamen. Ze zochten actief naar oplossingen en opportuniteiten, wat toch het uiteindelijke doel is van een vakbeurs die zich tot een specifieke doelgroep richt. Tenslotte kan ik alleen maar tevreden zijn met de positieve reacties om met zijn allen alles in het werk te stellen om de Cool & Comfort Happening nog beter te maken. Hiervoor ga ik graag op de uitnodiging in om samen te zitten met de partners om van de volgende editie in 2019 de beste Happening ooit te maken.”

Door Rudy Gunst

 

Info: Contacteer Filip Cossement op +32 (0)56 77 13 10 of via filip.cossement@fcomedia.be

Registreer u gratis:

  • Volledige artikels lezen
  • Cool & Comfort per post ontvangen en online lezen
  • 5 gratis credits, om een event, opleiding of vacature te publiceren
Registreer